Pirms apmeklē iestādi klātienē, pārbaudi, vai pakalpojums ir pieejams elektroniski. E-pakalpojumi ir lētāka un ērtāka saziņas iespēja ar valsti.

  1. Nepieciešams dators ar interneta pieslēgumu, ko lieto mājās, darbā, bibliotēkā vai citviet.

  2. E-pakalpojumi ir pieejami:
  3. Daudzi e-pakalpojumi un datu bāzes ir pieejami bez reģistrācijas. Savukārt vairākumam e-pakalpojumu nepieciešams apliecināt savu identitāti, ko var paveikt trīs veidos:
    • ar internetbankas pieejas kodiem – e-pakalpojumu izmantošanai var autorizēties ar internetbankas paroli un kodu karti vai kalkulatoru,
    • eID karti – e-pakalpojumus vari izmantot ar šo personu apliecinošo dokumentu, ja tajā ir aktivizēts e-paraksts,
    • e-paraksta viedkarti – risinājums juridiskām personām, ko arī var izmantot, lai autentificētos.

      Autorizēšanās e-pakalpojumu saņemšanai ir bez maksas. Ja kādā no izvēlētā e-pakalpojuma posmiem būs nepieciešams veikt maksājumu, saņemsi atsevišķu brīdinājumu.

  4. E-pakalpojums ir arī dokumentu elektroniska parakstīšana ar drošu e-parakstu. Ar eID kartē aktivizētu e-parakstu iedzīvotāji un uzņēmēji var ikvienu veidlapu, līgumu, iesniegumu u.tml. parakstīt ar drošu e-parakstu un elektroniski nosūtīt iestādei, turklāt elektroniski parakstītam dokumentam ir tāds pats juridisks spēks kā papīra formātā parakstītam.

  5. Kā sagatavot datoru darbam ar eID? Sagatavošanās darbi var šķist laikietilpīgi, bet turpmāk saziņa ar valsti būs krietni ātrāka un ērtāka. Nepieciešamais:
    • eID ar aktivizētu e-parakstu – ietver divas iespējas – gan autentifikāciju, lai izmantotu e-pakalpojumus, gan 120 bezmaksas e-parakstus. eID karti var iegūt un e-parakstu aktivizēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē.
    • Kartes lasītājs – neliela ierīce pievienošanai pie datora, ko var iegādāties elektropreču veikalos. Ir datori, kuros šāds lasītājs jau ir iebūvēts.
    • Datora sagatavošana darbam – atliek apmeklēt eparaksts.lv un instalēt bezmaksas programmatūru, nepieciešamības gadījumā konsultējoties ar e-paraksta klientu atbalsta dienestu (t. 67018989, e-pasts: ).

Šaubu vai neskaidrību gadījumā nebaidies jautāt padomu pakalpojuma sniedzējam:

Konsultācijas par eID jeb elektroniskās identifikācijas kartes pieteikšanu un aktivizāciju
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
T. 8300 (zvanot no ārzemēm +371 67588675)
Teritoriālās nodaļas un pieņemšanas laiki pieejami www.pmlp.gov.lv un šeit plašāka informācija par eID

Konsultācijas par e-paraksta lietošanu un datora sagatavošanu darbam
VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs
T. 67018989
E-pasts:
www.eparaksts.lv – svarīgākā informācija, forums un programmatūra lejupielādei

Biežāk uzdotie jautājumi

  • Personas apliecība jeb elektroniskā identifikācijas karte (eID) ir personu apliecinošs dokuments. Katrā eID ir 120 bezmaksas e-paraksti, savukārt autorizēšanās skaits elektroniskajā vidē nav ierobežots. Ar eID var apliecināt savu identitāti klātienē un interneta vidē, veikt dokumentu parakstīšanu ar drošu e-parakstu un izmantot to kā ceļošanas dokumentu Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomiskās zonas valstu un Šveices Konfederācijas teritorijā. Plašāka informācija pieejama šeit.

  • E-paraksts jeb elektroniskais paraksts ir personas individuālais paraksts elektroniskajā vidē, un tam ir tāds pats juridiskais spēks kā ar roku parakstītiem papīra dokumentiem. Ar to var parakstīt elektroniskus dokumentus, piemēram, līgumus, rēķinus, sūdzības, iesniegumus, vēstules. Plašāka informācija pieejama šeit.

  • eID karti var iegūt un e-parakstu aktivizēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes teritoriālajās nodaļās neatkarīgi no deklarētās dzīvesvietas. E-parakstu bez maksas var aktivizēt arī jau izsniegtās eID kartēs. Informāciju par tuvāko nodaļu var noskaidrot mājaslapas www.pmlp.gov.lv sadaļā „Kontakti” vai zvanot uz informatīvo tālruni 8300.

  • Tas ir valsts un pašvaldību pakalpojumu portāls, kurā apkopti gan klātienes pakalpojumi, gan šobrīd pieejamie vairāk nekā 100 e-pakalpojumi. Kataloga veidā apkopotie dati ļauj atrast sev nepieciešamo informāciju par valsts un pašvaldību iestāžu sniegtajiem pakalpojumiem, to pieprasīšanas un saņemšanas veidiem un saistītajiem maksājumiem. Portāla saturs regulāri tiek atjaunots, un nepārtraukti norit darbs pie portāla uzlabošanas. Priekšlikumus un jautājumus aicinām iesniegt sadaļā „Uzdod jautājumu”.

     

  • Valsts un pašvaldību pakalpojumu portāla www.latvija.lv sadaļā „E-pakalpojumi” šobrīd ir pieejami vairāk nekā 100 e-pakalpojumi. Portālā arvien tiek pievienoti jauni e-pakalpojumi. Tomēr ir iestādes, kas izveidojušas atsevišķus portālus to ievērojamā apjoma dēļ, piemēram, Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēma un Digitālā bibliotēka. Sadaļā „Izvēlies e-pakalpojumus” pieejams regulāri papildināts saraksts ar visiem apzinātajiem e-pakalpojumiem.

  • E-pakalpojumi ir pieejami valsts un pašvaldību portālā latvija.lv, kā arī valsts un pašvaldību iestāžu mājaslapās, lielākoties sadaļā „Pakalpojumi” vai „E-pakalpojumi”. Lai e-pakalpojumi kļūtu par ikdienas saziņas veidu ar valsti, pirms apmeklē iestādi klātienē, ieteicams pārbaudīt, vai pakalpojums ir pieejams elektroniski.
  • Aktualitātes var uzzināt valsts un pašvaldību portāla www.latvija.lv sadaļā „Aktualitātes”, kā arī portāla sākumlapā uzspiežot uz „ē!” burta (baneris labajā pusē). Sadaļā „ē!” ir svarīgākā informācija par e-pakalpojumiem, atbildes uz biežāk uzdotajiem jautājumiem un iespēja pierakstīties jaunumu saņemšanai e-pastā.
Uzdot jautājumu

Ja Jūsu uzdotajā jautājumā būs personu cieņu aizskarošs teksts vai jautājumi neattiecas uz vietnes tematiku, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija patur tiesības neatbildēt uz jautājumiem un tos dzēst.